شچگونه برند ثبت کنیم؟
نوشته شده توسط : yasamin



برند یا علامت تجاری عبارت است از نام، عبارت، علامت ، نشانه، طرح یا ترکیبی از اینها که هدف آن شناساندن محصولات و خدمات فروشند گان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکتهای رقیب می باشد.
طبق ماده 2 قانون ثبت علائم و اختراعات : ” حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد ” . بنابراین ، چنانچه شخص دیگری از آن یا مشابه آن استفاده کند تحت پیگرد حقوقی و جزائی قرارمی گیرد و اینگونه مصرف کنندگان نیز می توانند از کالاها و خدمات با کیفیت مورد نظرشان استفاده کنند.

دلایل ثبت برند
با توجه به آنچه آمد از جمله مهم ترین دلایل ثبت برند عبارت است از :
– استفاده از حق انحصاری علامت تجاری.
– سلب حق کپی برداری یا سوء استفاده دیگران.
– بی نتیجه ماندن سرمایه گذاری شخص یاشرکت صاحب برند به دلیل گمراه کردن مردم به وسیله افراد سودجو و کاهش سود شخص یا شرکت تولید کننده.
– ثبت برند جهت ضمانت فعالیت تجاری و پایداری آن ضروری است چرا که در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار اهمیت دارد.
– تسهیل تفویض اجازه استفاده از یک لوگو یا علامت تجاری ثبت شده به شرکتها و اشخاص ثالث و کسب درآمد بیشتر.
– استفاده از منابع مالی یا تسهیلات از مؤسسات مالی و بانکها به اعتبار علامت تجاری ثبت شده.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند
برای اشخاص حقیقی :
_ کپی مدارک شناسایی درخواست کننده برند.
_ کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر با اصل شده.
_ دوازده عدد تصویر رنگی علامت تجاری در سایز 6در 6.
_ اسکن رنگی کارت بازرگانی در صورت لاتین بودن برند.
_ امضای وکالتنامه بعد از تأیید علامت تجاری.
برای اشخاص حقوقی :
_ کپی مدارک شناسایی مدیر عامل و دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت.
_ برابر با اصل شده ی پروانه بهره برداری یا پروانه کسب یا مجوز تولید.
_ تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیأت مدیره شرکت.
_ دوازده عدد تصویر رنگی علامت تجاری در سایز 6در 6.
_ امضای وکالتنامه توسط مدیر عامل و دارندگان حق امضا.

مراحل ثبت علامت تجاری
برای ثبت یک برند یا علامت تجاری مراحلی باید طی گردد که به اختصار به آن می پردازیم.
_ انتخاب یک نام برای برند.
_ مراجعه به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی ثبت علایم تجاری به
_ثبت اظهارنامه در سامانه اداره مالکیت صنعتی. مراحل ثبت در سامانه به شرح ذیل است :

انتخاب نوع اظهارنامه.
درج مشخصات مالک.
بارگذاری مدارک.
بازبینی اطلاعات و سپس تأیید آن.
واریز هزینه اولیه ثبت از طریق اینترنتی
دریافت شماره اظهارنامه.
دریافت رمز از طریق تلفن.
_ امضای نسخه تأیید شده.
_ ارسال یکی از نسخه ها با مدارک قبلی به انضمام فیش به آدرس مرکز.
_ بررسی مدارک توسط اداره مالکیت صنعتی و تأیید در صورت عدم ایراد.
_ آگهی در روزنامه رسمی با قید نام و نشان صاحب علامت تجاری.
_تسلیم گواهی ثبت بعد از سی روز از نشر آگهی توسط اداره ثبت به درخواست کننده یا نماینده او.
لازم به توضیح است ، برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه شود و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط باید کارت بازرگانی ارائه داد و برای جهانی کردن برند یا ثبت بین المللی آن اول باید آن را در کشور مبدأ ثبت کرده و بعد از طریق معاهده مادرید آن را ثبت نموده تا در کشورهای عضو معاهده که شامل 85 کشور می باشد نیز از حمایت قانونی بهره مند گردد.





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: